Hälsobröd

Nu mina vänner ska ni får ett riktigt riktigt gott recept på ett hälsobröd. Ni måste baka det och ni kommer att vara så glada över att jag delade med mig av receptet. Detta är från Linn och hon hade bakat det till tjejfesten och det bakas flitigt i våra kretsar nu!

Varsogoda:

Linns superbröd  ; )

2 dl fiberberikat havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossat linfrö
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk brödkrydda
1 tsk salt
4 dl mild naturell yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt
Blanda alla torra ingedienser först och häll sedan i fil, lingosylt och honung, blanda noga så smeten blir jämn.
Smörj en "lång" form och häll i smeten
Ugn 200 grader
1 timme

Jag tar sötmandel istället eftersom vi har en del nötallergiker i familjen och enligt Lollo blir det bäst att sänka graderna till 175 istället. Så det inte blir för knaprigt.  Och det bästa är att du inte behöver knåda och jäsa. Bara rör ihop till en kladdig massa och sleva i formen. Man blir itne ens kladdig på händerna!

Kommentarer
Postat av: Therese W

Det är här brödet är supergott,särskilt med philadelphia,dijon/honungsenap,kalkon,ruccola,tomat & gurka + en svart kopp rykande kaffe till:-)! Själv har jag bakat ett liknande bröd måånga ggr,så lätt-fick tipset fr en tidning som heter fitness,d var dietisten Sussie som delade med sig av detta & mkt annat gott!/ Elias är så fin!:-) P & P kläderna gillar jag verkligen! Har inhandlat en del själv på rean:-),ser fram emot sommarrean;-)! Heja dig/er & era sköna promenader! Längtar tills den dagen...Ha en toppendag! Kram :-)

2009-02-13 @ 08:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0