Auramigrän

Fick ett mail av Cissi som läst om mitt underliga beteende igår.

"Hej! Du, jag läste ditt inlägg på bloggen om blixtrar i ena ögat. Jag ville bara berätta att jag får så titt som tätt, och det jag har är auramigrän. Det känns som man ha blivit bländad av en lampa, och man kan inte läsa bokstäverna. Blixtrandet sitter i en halvtimme ungefär, och sen får jag huvudvärk. För mig kommer det när jag har kört på för mycket. Bara en tanke! Cissi"

Det är precis på pricken likt det jag upplevde igår och huvudvärken hänger med men har blivit lite bättre nu efter en timmas vila tillsammans med Elias i hans lilla växasäng. Men det får nog bli en Ipren till idag.
Kändes så skönt när Cissi beskrev det för det var läskigt igår. Nu vet man ju att det är ofarligt. Ifall att det skulle komma igen.




Migrän med aura

Vid den här typen av migrän brukar man innan huvudvärken börjar få olika symtom, till exempel synfenomen, påverkan på känsel eller motorik, ibland talsvårigheter eller ont i magen. Symtomen varar oftast femton till tjugo minuter, ibland upp till en timme. Huvudvärken kommer i direkt anslutning till auran. Auran kan även komma under huvudvärksfasen och till och med efter huvudvärken, men det är ovanligt. Denna migrän kallades tidigare klassisk migrän.

Det förekommer också att man bara får aura, utan någon huvudvärk. Det blir vanligare ju äldre man blir. Ibland kan det vara svårt att skilja verkliga cirkulationsrubbningar i hjärnan från migränaura utan huvudvärk. Är man osäker är det bäst att uppsöka läkare akut.

 
Källa: Sjukvårdsupplysningen

Kommentarer
Postat av: Ida

Vad skönt!!!! Pjuuuuuui.... man hör om så många unga som får stroke så det är liksom det första man tänker på, då menar jag det där med bokstäverna... Usch, har du migrän??

2010-01-19 @ 16:00:28
URL: http://Www.idathylen.wordpress.com
Postat av: angela

Usch, hoppas det går över snart och att det var en engångs grej! Kram

2010-01-19 @ 18:01:15
Postat av: Cissi

Vad bra:) Detta är jättehemskt, jag trodde att jag var på väg att få en hjärnblödning första gången. Skulle dessutom gå in i studion och sända nyheter, och det var INTE kul när bokstäverna hoppade runt. Men jag har satt diagnos på mig själv, så lita inte FÖR mkt på den;)

2010-01-19 @ 19:32:00
Postat av: linn

Hej gumman !

Fy det lät inget bra :I hoppas det va i ren utmattning efter träningen ... annars då ? hur går det för dig o Gocka ? Blir ni galna av att gå hemma båda 2 eller blir ni nykära ? Du har bara 2 alternativ ihihihih.. höres snart kram till er allihopa.

2010-01-20 @ 15:37:13
URL: http://sweetstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0