Kärleksmumms/moccarutor/chokladrutor

Kärt barn har många namn, så också denna ljuvligt godan kaka. Joakims storfavorit och hans mammas med. Så dessa bakas ofta här hemma. Och efter att ha testat en massa recept har jag kommit framt ill att detta är det bästa jag har hittat.



Fridas kärleksmums.
  • 200 g margarin eller smör eller 2 dl flytande margarin
  • 2 dl vatten
  • 5 ägg
  • 4 dl socker
  • 4½ dl vetemjöl
  • 1 msk bakpulver
  • 1 msk vaniljsocker
  • ½ dl kakao

Värm ugnen. Smörj och bröa långpannan. Smält det fasta fettet och häll i vattnet. Om flytande margarin används, ljumma enbart vattnet. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner vatten och fett. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt blandningen och sikta ner kakaon. Rör bara tills smeten blir slät. Häll den i långpannan.

Grädda i mitten av ugnen 200 grader i ca 25 min. Låt kakan svalna.

Recept från "Vår bakbok" av Barbro Lindgren o Brigitta Villner Gyllenram

Glasyr:

100 g margarin
400 g (7 dl) floursocker
½ dl kaffe
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Glasyren: Smält fettet. (Eller använd flytande, då behövs det inte smältas)
Blanda det med florsocker, kaffe, kakao och vaniljsocker till en slät smet.
Bred glasyren över kakan.
Strö över rikligt med kokosflingor.

Recept: Minns ej vart jag hittat det.

Skär kakan i bitar.



Kommentarer
Postat av: Jessica E

ÅÅ gud va gott!!!!!

2010-02-15 @ 20:27:30
Postat av: Anna-Lena

Det ska jag prova.

2010-02-15 @ 20:35:54
Postat av: Tina

Moccarutor kallar jag dem..;)

Dem bakas OFTA på jobbet, funkar alltid.Även hemma nångång.

2010-02-15 @ 23:49:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0