Dagens middagstips

Idag blev det helstekt fläksfilé, kantarellsås och bandpasta. Rikigt gott måste jag säga.



Fläskfilé

3 msk soja
2 msk raps/olivolja
grillkrydda, salt o svartpeppar

Blanda och pensla på fläskfilén. Bryn på hög värme tills den fått fin färg. Sänk värmen och låt den gå klar i pannan ca 20 min. Den ska vara 72 grader. Eller stek färdigt den i ugnen ca 150 grader, det brklar jag göra för att få pannan till såsen.

1 Rödlök
1 burk kantareller
3 msk kantarellfond (Touch of taste)
1 dl vatten
1 dl matlagningsgrädde
2 dl grädde
(man kan ta lite vad man vill för grädde, gjorde slut på mina slattar)
en skvätt whiskey
lite vitpeppar
såskulör
2 msk mjöl

Fräs löken och svampen, häll på fond och grädde och låt puttra. Gör redning med mjölet och vatten och ha i. Smaka av med en skvätt whiskey (kan uteslutas, men det gör det lilla extra!) och få fin färg med en skvätt såskulör.



Lite grönsaker till är ju alltid gott.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Muuuums!

2010-02-17 @ 16:20:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0