uppdatering från sjukstugan

Igår eftermiddag brast pappahjärtat och han rinde 1177 för att få lite råd. Men eftersom det uppenbart är ett virus gör man inget åt det och det är helt ok att ha hög feber (39 grader) i upp till 7-8 dagar innan man uppsöker läkare.  Man ska inte ge alvedon, utan det är bra om kroppen själv får ta hand om febern. Man ska klä av kläderna och bara låta honom gå i blöja. Får han feberfrossa kan man klä på, men bara tills han är varm igen.
Så länge han dricker och kissar är det ok. Man om man slutar dricka och blir helt matt ska man ge alvedon.

Det tar emot i mammahjärtat att lägga en liten nakenfis i bara blöja att sova när det är svalt i sovrummet. Men det gjorde vi ialla fall och efter en timme fick vi vända på kudden för den var kall och dyblöt.

När vi la oss tog vi upp honom för han var kokhet och då vill vi ha honom nära. Han fick vatten och vi tempade honom. 40,5 grader. Då gav vi alvedon ialla fall. Jag är rädd att han ska börja krampa med så hög feber.

Näsan rinner och i natt hostade han mycket och han kunde inte få ro i kroppen. Ett tag ville han bara vara ifred, nästa stund ville han krypa in under skinnet på mig och frossade. Men det som är bra är att han gnäller knappt, han dricker välling och vatten och han får i sig lite mat. Nackdelen är att han inte har så mycket att ta av i kroppen, men på samma gång är han väldigt stark.

Nu vaknar han.

Kommentarer
Postat av: Ida S

Stackars lille mannen! Det låter hemskt jobbigt för honom och er. Hoppas det ger sig snart!

Det där med att bjuda hantverkare på fika kan du fråga mig allt om, de har nog gått upp flera kilo på mina mut-rabarberpajer och päronsockerkakor - jag gör allt för att de ska jobba på lite extra. Jag tror helt klart det funkar.

Sköt om er!

Ida S

2009-05-28 @ 09:51:29
Postat av: ida

Hmmm... Nu när jag var på praktik och gick med läkaren en dag så kom den en mamma med sitt barn, typ i Nellies å Elias ålder. Han hade i allafall haft feber osv. Och läkaren sa, att man ska inte försöka sänka febern när den ligger mellan 37.5 - 38/39 grader. För så arbetar kroppen som bäst med att försöka bli frisk. Men när de är så små och de får uppåt 39 grader så tyckte han att man skulle ge febernedsättande pga att dom blir så himla slöa och mår dåligt...

2009-05-28 @ 10:51:28
URL: http://idathylen.blogg.se/
Postat av: Jennie

Jag tycker absolut att man ska ge febernedsättande till ett sjukt barn. Visst kan kroppen hantera febern själv, men man kan ju även ge det för välbefinnandet. Hur bra mår man själv med hög feber? Jag tycker inte allt handlar om febervärdet, barnet ska ju vilja dricka något, välling eller vad det nu är, minskar febern så äter dom bättre. Livskvalitet ;) Men det är ju upp till var och en som känner sitt barn bäst.

2009-05-28 @ 11:57:22
Postat av: lisa hanfelt

Låter konstigt i mina öron att de råder er att inte ge febernersättande. Varje gång vi varit på sjukhus och haft kontakt med läkare så är de väldigt noga med att få ner febern specielt om den är över 39. Just för att det tar så på kroppen och barnet mår sämmre om man då kan hjälpa genom att minska febern så underlättar det för barnet. Oftast ökar även matlust och dryck. Hoppas att han bättrar sig snart. Han ser superrisig ut på bilderna och det måste var jobbigt för den lille.

Lisa

2009-05-28 @ 12:05:32
URL: http://liam.ronaldblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0