Kungafamiljen och farmor

Nu är några maskiner tvätt tvättade och hängda, barnen i säng och jag har tagit en skön dusch.

Har på tvn i bakgrunden. Kungafamiljen 2008. Är förvånad över vilken dålig engelska vår Kung talar. Så typiskt svensk han låter. Lite förvånande för det måste ju prata engelska väldigt ofta!

Och drottningen, hur kan man ha så mycket brytning efter så många år i Sverige?! Visst att man ska ha lite brytning, men herregud. Det låter som om hon har bott här i ett par år.

Men vi har ett väldigt fint kungapar, ja hela kungafamiljen är fina. Men drottningen vill nog inte gärna åldras. Hon blir bara slätare och slätare i ansiktet...

Kommer ofta att tänka på min farmor av någon anledning när jag ser Silvia. Hm... det måste vara håret?
Min farmor var väldigt noga med sitt utseende. Framför allt håret och naglarna. Hon var på Salongen och la håret varannan vecka och då var det så där fint och fluffigt, lite som Silvias. Och så satt hon och sov i en vecka. ;-) Andra veckan eller ialla fall några dagar innan det var dags för läggning igen hade hon alltid en scarf om håret.
Naglarna var alltid långa och målade, i rött eller ceris.

Det var ordning på henne. Hon putsade köksfönstret varje dag i huset minns jag. Hon var en rätt "hård" kvinna, inte en sån där kramig farmor. Men de sista 10-15 åren då hon började bli gammal och dålig mjuknade hon och blev väldigt känslosam. Grät ofta när man kom. Jag tror att hon ångrade sitt lite hårda sätt kanske... Det är ju lite svårt att väga upp det senare. Men det var nog så hon kände skulle jag kunna tänka.
Farmor dog för två år sedan snart. Tänker på henne ofta och saknar henne. Och så tänker man på farfar som är kvar. Tänk vad fruktansvärt ensamt det blir när den man levt ett helt liv med försvinner....

Kommentarer
Postat av: ida

kommer ihåg Siri. Hon skrattade alltid när det var jag och mamma som skulle lägga henne på kvällarna på sofiedal. Tyckte att vi var snurriga och så lika varandra!! haha. Sen var jag alltid så nervös när jag skulle rulla hennes hår, utifall det skulle bli dåligt! visste ju att hon var noga med det! Och det visst hon om att jag blev, så log alltid ocj skojade lite medans jag gjorde det.

För att citera en annan tant:

"Ida, du är jättego och jätteduktig på att ta hand om mig, MEN ATT RULLA HÅR, DET KAN DU DÅ RAKT INTE!"... haha.. hmm...

2009-01-02 @ 09:14:08
URL: http://idathylen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0