Recept på begäran

 Chokalddoppade toscabitar

  • 150 g smör
  • 2 ägg
  • 1 1/4 dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • ½ dl grädde



    Glasyr:
  • 75 g smör
  • 3/4 dl socker
  • 1½ msk vetemjöl
  • 1½ msk mjölk
  • 50 g mandelspån

Ugn: 175 grader

1) Smält smör i en kastrull. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver. Rör ner blandningen och det smälta smöret i äggblandningen. Rör sist i grädden.
2) Häll smeten i en smord eller bakplåtspappersklädd form 20*30 cm. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10 min.
3) Blanda alla ingridienser till glasyren i en kastrull och smält på svag värme utan att koka. Ta kakan ur ugnen och bred glasyren på försiktigt.  Grädda kakan i 15 min till.
4) Låt kakan svalna ordentligt innan du skär den i 20 fyrkanter, som sedan delas diagonalt.
5) Smält ca 75 g choklad (den du gillar, jag gjorde hälften med mörk och andra med ljus) och doppa bitarna  så kanterna blir täckta. Man kan sticka bitarna på en tandpetare och doppa i chokladen men jag tyckte att det funkade bäst med rena händer.:-)
Lägg bitarna på smörpapper till chokladen har stelnat. Kakorna går bra att frysa.


Kommentarer
Postat av: Angelica

Är det inte svårt att doppa dom??

2009-02-25 @ 15:06:27
URL: http://vidlund.blogg.se/
Postat av: Frida

Angelica: Det var inte svårt, lite kletigt bara.

2009-02-25 @ 17:05:56
Postat av: Tina

Dem här såg riktigt goda ut, måste nog prövas=)

2009-02-25 @ 23:42:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0