När Alice kom till världen


 

Hittade förlossningsberättelsen med...

När Alice kom till världen.

Lördagen den 4 oktober, en dag över tiden bestämde jag mig för att packa den där Bb-väskan jag borde gjort för ett tag sedan. Sa till Joakim att handla några drickor och choklad att stoppa ner till sig också.
Frågade om han inte kunde sätta upp spjälsängen med, men han tyckte att vi kunde vänta lite med den. I stället fick jag fotmassage på kvällen och efter det tog jag en härlig dusch innan jag la mig i sängen för att se en film.

Precis när jag lagt mig tillrätta i sängen (kl 22.30) så sa det "poff" i magen och jag kände hur något varmt rann längs benen. For upp ur sängen och vattnet forsade!
Ropade på Joakim som kom springande och sa "Kom så åker vi då!"
Jag bara skrattade, det var så overkligt och inga värkar hade jag heller. Så jag drack en kopp kaffe och ringde mamma och berättade att vi snart skulle åka in.

Vi var på sjukhuset kl 00 och under resan dit fick jag värkar, inga kraftigt smärtfulla men täta, ca 3-5 min mellan dem.
Jag var dock bara öppen 1 cm så vi trodde att det skulle dröja till nästa morgon innan något hände. Vi fick låna ett rum med sängar för att sova. Men värkarna kom tätare och efter ett tag gick vi istället till Tv-rummet, där Jocke såg en gammal Bond-rulle medan jag gick runt och flåsade och svor över min täppta nästa som jag inte kunde få något för!

Kl 1.45 gick vi till förlossningsrummet och jag duschade och satt på gummibollen i duschen i ca en timme.

Bollen tyckte jag var skön att sitta på under värkarna och samtidigt lutade jag mig mot sängen och efter ett litet tag började jag använda lustgasen.

Jag var på otroligt bra humör under hela tiden och skämtade och skrattade med Joakim mellan de täta värkarna.

Ca 3.15 så fick jag rejält ont och bestämde att jag ville ha någon smärtlindring och ville prova den där sprutan man får i livmodern. (kommer inte ihåg vad den heter)
BM satten en elektrod på bebisen huvud, som lossnade och hon fick göra om det. Då var jag öppen 6 cm.

Läkaren kom och la de två sprutorna och konstaterade hon med att det var 6 cm, och att det skulle ta ett litet tag, men att jag inte skulle ha så ont.

Läkaren gick ut, dörren hann stängas och då känner jag hur kroppen laddar och börjar krysta! Jag skriker till Jocke att "den får inte komma ännu! Jag är bara öppen 6 cm!"

BM känner efter och säger chockat att du kan krysta du är öppen!
Hon säger åt mig att ta bort lustgasen och bara ta i. Jag krystar och skriker rejält 3 ggr, det gör förj**la ont, men BM säger att ta det lugnt och bara andas för nu kommer huvudet och jag andas ut ett svart litet hårigt huvud, och ett ögonblick senare kommer kroppen. Jag tittar hela tiden och ser en rumpa och att det är ännu en lite flicka!

Klockan är 3.30 (finsk tid) och världen stannar för oss. Lyckan är total, vår andra dotter är född! Hon är full med fosterfett, otroligt lik sin storasyster och även hon vackrast i världen!

Moderkakan kommer några minuter senare utan någon som helst smärta. Och jag blir sydd med 2 stygn på insidan och 2 på utsidan, medan vi 3 ligger och pussas och kramas.

Hon vägde 3215 gram och var 51 cm lång. Huvudomfånget var 35 cm.
Hon var lite lågtempad så hon blev lindad varmt och skönt och senare på BB är hon helt ok igen.

Vi är alla förvånade över hur fort det gick på slutet och jag mår otroligt bra för att ha fött barn!

Vi stannade en natt på BB och nu är vi hemma hos den otroligt stolta storasystern. Och Alice är väldigt nöjd med livet än så länge. Bara mat, sova och bajsa.

/Frida


Kommentarer
Postat av: louise

åå vad lipig jag är :) tårarna rinner här . kramar till finaste ALICE på sin egna dag !!

2009-10-05 @ 09:02:14
URL: http://louiceee.blogg.se/
Postat av: ida

Åh..... Blir alldeles tårögd och det stockar sig i halsen :-) haha



Älskar förlossningeberättelser!!

2009-10-05 @ 18:53:02
URL: http://idathylen.blogg.se/
Postat av: Angelica

Man får svårt att andas. Goa lilla unge! Och vad söt Linnéa är brevid stora magen. Puss! Snygg frisyr du hade där oxå! Fast du är snygg nu mé!! :-)

2009-10-05 @ 19:50:52
URL: http://vidlund.blogg.se/
Postat av: C

vackert, och jag älskar din nya banner! kram

2009-10-06 @ 09:49:12
URL: http://tatan.blogg.se/
Postat av: C

vackert, och jag älskar din nya banner! kram

2009-10-06 @ 09:49:34
URL: http://tatan.blogg.se/
Postat av: Maggan

Vilken fin bild!

2009-10-06 @ 10:12:26
Postat av: Gudmor

Tänk att Isse varit så liten! :-p

2009-10-06 @ 17:26:18
Postat av: Tina

Åh vad fint..det är så roligt att höra förlossningsberättelser.

Grattis till Tjejen!

2009-10-07 @ 22:07:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0