Fobier

Har tänkt på detta med fobier. Varför har man det för vissa saker? En del är värre än andra så klart.

Har du fobier, är du rädd för något? Är det allvarligt, så det stör ditt liv?

Själv har jag fobier för broar. Jag är livrädd, får ångestkänslor när jag kör över broar. Värst är det när jag kör själv för då kan jag inte gömma blicken på något annat än vägen. Ni ska tro att jag då bara stirrar rakt fram i vägbanan, slänger inte en blick ut över höjden. Usch...
När jag tittar ut över brorn, för det hnder faktiskt bara för att kolla om det fortfarande väcker känslor. Och då får jag det som jag antar folk kallar för ångest. Det knyter sig i magen, och jag kan inte andas ordentligt.

Varför känner jag så då över broarna? Jag har kommit fram till att det är för att det är högt. Jag har en fruktansvärd höjdskräck. Och eftersom vi bor på västkusten med alla berg så är det broar överallt. Ut till Torp har vi Uddevallabron, otroligt vacker och ligger helt underbart. Men jag uppskattar den endast för att den leder ut till Torp snabbt. Hade det inte varit så att jag är en stressad jäkel hade jag lätt kört runt uddevalla, men jag vägrar slösa bort 20 extra minuter av mitt liv pga min broskräck.

Sedan har vi Ödsmålsbron om man åker åt det södra hållet. Den är läskig.

Men den värsta har jag kommit fram till är Tjörnbron. För den är hög, med god sikt/utsikt och när jag åker över den tänker jag på de som störtade ner i djupet en tidig morgon när det var dimma och bron hade blivit påkörd av en båt. Bilisterna såg inte att bron var borta och störtade ner.  Tänk vad fruktansvärt!!

Men som sagt för mig handlar det nog om höjden. Jag klarar inte av höga rutchkanor, balkonger högt upp osv..
Min fobi för spindlar och kryo har blivit nåååååååågot bättre. Sedan jag bodde ensam i huset ett tag fick jag ju ta saken i egna händer många gånger, så jag kan fixa det. Men bara om jag verkligen måste. Oftast är min man en större kärring än vad jag är när det kommer till kryp.

Så hur har du det med fobier, rädslor. Berätta!

Kommentarer
Postat av: Maggan

Jag har samma fobi, det där med broar klarar jag ganska bra men jag kommer ihåg när vi skulle titta på en lägenhet som låg på elfte våningen jag stod med ena foten på tröskeln dit ut och såg en sandlåda liten som ett frimärke där nere och där skulle min son leka, ALDRIG,men jag har också åkt upp i ett jättehögt torn i Wien och gått ut på en utsiktsplats där gatorna såg ut som smala streck uppifrån och då försvinner känsla fast man går ju inte ut till räcket och tittar ner,UCH ja. Och trappor av galler är äckliga.

2009-10-09 @ 11:17:41
Postat av: Maria

Jag är rädd för mörkt, djupt vatten! Man vet aldrig vad som finns där nere, usch. Vågar tyvärr inte simma utåt på djupt vatten utan måste ha kontroll och simma inåt mot stranden så jag bottnar. Men det jag har mest fobi för av allt är magsjuka och att spy! Så fort jag hör att det går magsjuka blir jag orolig och är rädd för att vi ska bli smittade. Råttor är också otroligt äckliga förresten!

2009-10-09 @ 13:28:50
Postat av: Frida

MAggan: Ja vid någon höjd så försvinner på något sätt höjdskräcken. Jag tänker på när man är högt upp i ett plan och så.



Maria: Magsjuka är jag hysterisk med också! Är livrädd för att familjen ska få det med. Jag hatar att kräkas och framör allt ta hand om det. :( Folk borde vara mer försikiga och hålla sig hemma längre för att inte smitta, då hade det inte härjat så som det ofta gör.

2009-10-09 @ 14:29:18
URL: http://fridajensen.blogg.se/
Postat av: louise

när jag kör över uddevallabron tror jag alltid att en vindpust ska komma och kasta mig över kanten !! verkar vara en vanlig rädsla ?? kram

2009-10-09 @ 14:33:07
URL: http://louiceee.blogg.se/
Postat av: ida

Vet faktiskt inte om jag har nån fobi... Tycker mycket är obehagligt.... Eller jo.. fobi för getingar! :-)

2009-10-09 @ 19:18:17
URL: http://idathylen.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag känner igen det där med broar, min värsta bro är Stallbackabron vid Trollhättan. Förut körde jag ju inte så ofta över den, men nu kör jag via Trollhättan när jag ska hem till mamma så hu, vad jag får fobiterapi. Annars gillar jag verkligen inte metall på tänderna vilket är jobbigt när man sitter hos tandläkaren... Jag har inga problem med själva pillandet, sprutor osv, men alla de där metallinstrumenten, usch.

2009-10-09 @ 22:48:51
Postat av: Tina

Jag är höjdrädd, vet inte om det är en fobi men jag gillar verkligen inte höjder.

Spindlarna här hemma är det jag som får ta hand om för mannen och stora dottern skriker när dem ser dem;)

2009-10-10 @ 00:13:53
Postat av: Carin

Oj, ja jag känne rigen mig jätte mkt i det där om broar. Jag har aldrig vart direkt höjdrädd förr som yngre, innan 25 år ;) Men nu för tiden stirrar jag också på vägen när jag kör över broar, jag får för mig att en vindpust ska ta mig, eller att jag blir så förvirrad o styr höger..haha sjukt det där. Sen vet jag inte om jag har ngn mer fobi, ska tänka.. konstiga små kryp är ju inte så roliga heller, som inne i huset oså. Ormar gillar jag inte, så oberäknande. Höjd är nog det som ligger på topplistan just nu! Skulle heller aldrig gå i en skog på natten, men det kanske är rädsla och ingen fobi?..kram

2009-10-10 @ 08:32:08
Postat av: Carin

Oj, ja jag känne rigen mig jätte mkt i det där om broar. Jag har aldrig vart direkt höjdrädd förr som yngre, innan 25 år ;) Men nu för tiden stirrar jag också på vägen när jag kör över broar, jag får för mig att en vindpust ska ta mig, eller att jag blir så förvirrad o styr höger..haha sjukt det där. Sen vet jag inte om jag har ngn mer fobi, ska tänka.. konstiga små kryp är ju inte så roliga heller, som inne i huset oså. Ormar gillar jag inte, så oberäknande. Höjd är nog det som ligger på topplistan just nu! Skulle heller aldrig gå i en skog på natten, men det kanske är rädsla och ingen fobi?..kram

2009-10-10 @ 08:32:49
Postat av: margaretha

hur kan man bli av med fobier att åka över brora jätte jobbigt ja mår illa troddde jag var själv att ha fobi med bror folk bara skrattar när man säger det det är jobbigt hur kan man komma över det

2010-08-01 @ 17:35:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0