Dagens kaka: Chokladkaka med mint

Mixat några olika recpt för att få till en kaka som passade med det jag ahde hemma. Och jag var tvungen att provsmaka en liten bit och det går ju bra eftersom jag gjorde två. ;)

Fridas chokladkaka med mint

  • 100 gram smör eller margarin
  • 100 gram mörk choklad
  • 2 ägg
  • 1,5 dl strösocker
  • 1,5 dl vetemjöl  
  • 1 krm salt
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk papparmint arom
  • Smält smör och choklad på medelvärme. Rör ihop socker och ägg. Blanda de torra ingridienserna.
    Rör ner minten i choklad och smörblandningen och rör ner den i ägg-sockersmeten. Rör försiktigt i det torra.

    Häll i en smord och bröad springform. In i ugnen i ca 25 min i 180 grader.
    Låt kallna, gärna över natten och pudra på floursocker och servera med grädde.


    Kommentarer
    Postat av: Brynja

    Mmmm kategorin recept borde gå varm för oss receptfattiga själar! Enkelt är genialt!

    2009-10-14 @ 14:39:01
    Postat av: jessica

    hej frida!!

    ser ju att du tycker om att baka. här har jag ett jätte gott bröd jag baka igår.



    Brottom bröd



    14dl rågsikt

    2tsk salt

    2tsk bakpulver

    4tsk bikarbonat

    8dl filmjölk

    2dl brödsirap (mörk)

    russin

    aprikoser



    # sätt ugn på 200 grader



    # blanda alla torra ingredienser tillsätt sedan filmjölk och sirap sedan la jag i russin och torkade aprikoser går lika bra att göra utan eller tillsätta nötter oxå.



    # lägg degen i 2 smorda brödformar 1,5 liters.



    # grädda nederst av ugnen i ca60 minuter.



    (man fick lite jul känsla)



    servera me ost och en kopp äppelkanel the..super gott !

    2009-10-17 @ 10:21:48

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0