Paj x 4

Nu är det ett paj-race utan dess like här hemma.
Tänkte att jag skulle bjuda på paj när det är kalas imorgon.



Så 4 st har det blivit, 3 olika sorter.

Medelhavspaj, kycklingpaj med curry och köttfärspaj.



Jag har kört med den här pajdegen eftersom jag inte gillar när det blir för smörigt.

Pajskal

*2,5 dl mjöl
*1 dl grahamsmjöl
(eller 3,5 dl mjöl)
*60 g smör/margarin
*1½ dl kesella
* 2,5 msk vatten

Blanda ihop och förgrädda i 10 min i 200 grader.

Sedan hittar jag ju på egna recept och idag blev det en sådan här variant på kycklingpaj.

Kycklinpaj

  • 3 ägg
  • 3 dl mjölk eller grädde
  • 2 dl riven ost (gratängost eller hushållningsost går bra)
  • 3 kycklingfiléer
  • en rödlök
  • ½ gul paprika
  • ½ burk majs
  • 2 msk socker
  • curry
  • salt
  • peppar
  • ca 1-2 msk mango chutney

  •  

    Vispa samman ägg, mjölk, socker och riven ost. Salta och krydda, snåla inte med curryn! Finhacka rödlöken. Skär kycklingen i centimetertjocka skivor. Stek kycklingen i olja så den får fin färg men inte helt genomstekt. Tillsätt mango chutney.
    Lägg ut kycklingen i pajskalet och strö över löken och paprika, majs.
    Slå över stanningen och strö över grovmalen svartpeppar efter smak.

    Grädda i cirka 180 grader i 45 minuter. Om pajen börjar få för mörk färg men fortfarande inte är färdig så täck med folie eller lock.


    Köttfärspaj

    Fick ett recept av Linda en gång på en god paj, men kommer inte ihåg precis hur den var, men här kommer min varian av den.

    • 3 ägg
    • 3 dl mjölk eller grädde
    • 3 dl riven ost (gärna lite lagrad)
    • 300-400 gram nötfärs
    • ½purjolök
    • 2 vitlöksklyftor
    • 1-2 msk soja
    • två tomater
    • ½ burk majs
    • salt
    • peppar
    • grillkrydda
    • riven ost

    Bryn färsen, vitlök och purjo. Tillsätt kryddor poch soja och rör runt. I med majsen och lägg allt i det förgräddade pajskalet. Skica tomater och lägg uppe på och slå på äggstanningen och osten. In i ugnen i 200 grader i ca 30 min.

    Medelhavspajen finns under mina recept.

    Nu ska jag göra två tårtor.


    Kommentarer
    Postat av: Anonym

    Jäklar vilken GO du har, tackar för recepten, hoppas du inte hitta någon glasbit i kycklingen, ha det gött och kram från mig.

    2009-03-27 @ 22:02:12
    Postat av: Maggan

    Från mig alltså , konstigt kom ingen address.

    2009-03-27 @ 22:05:23
    Postat av: Tina

    Idag lagade jag gratängen med tacofärs i, jättegott blev det med!=)

    2009-03-28 @ 00:38:08

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0