Fridas Medelhavspaj

Självklart ska ni få recept!
Men allt på ett ungefär. Som vanligt. ;-) Och ta det du har hemma, eller tycker om- då blir det bra!

Pajdeg:
1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin, kylskåpskallt
2 msk kallt vatten

Fyllning:
strimlad skinka
djupfryst bladspenat
6-8 marinerade, soltorkade tomater
fetaost
broccoli
örter, jag har provencaliska örter från frysdisken.
Äggstanning: 4 ägg 3 dl mjölk 2- 3 krm salt peppar
Gratinering: ca 1 dl riven gratängost

Gör så här:
Blanda graham och vetemjöl.
Fördela matfettet i de torra ingredienserna.
Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg.
Låt degen vila kallt en stund.
Kavla eller tryck ut degen i en pajform 24-26 cm, gärna med löstagbar kant.
Låt formen stå kallt ca 15 minuter. Sätt ugnen på 200°C.

Tina spenaten. Krama ur lite vätska.

Strimla tomaterna och tärna fetaosten. Dela broccolin i små buktetter.
Blanda ihop tomater,  skinka, spenat, broccoli, örter, feta och lägg i pajskalet.

Vispa ihop äggstanningen, krydda den med lite salt o peppar och slå den försiktigt i pajskalet.
Strö över osten. 
Grädda pajen i nedre delen av ugnen, 30-40 minuter tills äggstanningen stelnat och fått fin färg.
Servera pajen nygräddad med en god sallad och dressing till.

En annan gång gjorde jag den med salami istället för skinka. Och så fräste jag purjolök och spenaten tills den släppt vätskan och blandade med feta, soltorkade tomater och sedan på samma sätt som ovan. Mycket gott!! Man kan variera hur som man gillar. 


Kommentarer
Postat av: Linda Hellberg

Den lät jättegod ska vi prova, jag har haft pajtema hela helgen=)

Vad gör ni(även Lollo/Lisa) senare idag, ska ni vara på lekplatsen ngt tror du? Är ju så fint väder!! Jag slutar 15 idag, kanske kan vara ute å leka lite=)

kram kram

2009-03-23 @ 10:50:29
Postat av: Thessan

Å det lät gött! Ska nog prova den ngn ggn. Hörde att mamma avlagt rapport om att jag bakade d goa brödet å toscabitarna, mums!

2009-03-23 @ 12:06:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0