Mer godis

Ja jag har letat och letat efter ett recept som jag gjorde för 2 år seda, men hittar det inte. Men det var superenkelt och hur gott som helst så jag skriver ner hur man göra, utan några mängder.

Fridas snöbollar

Nougat
Vit choklad
kokos

Dela nougaten i mindre bitar och rulla till kulor. Rulla sedan kulorna i kokos. Smält chokladen och sätt en tandpetare på kulorna och doppa dem i chokladen. Ställ kallt.

Hittade ett annat recept (här) som  är lite liknande  som jag vill prova med.

Tryffel med nougat, mandelmassa och vit choklad

Många tjejer gillar denna ljusa tryffel som är rullad i kokos.
Recept till cirka 32 stycken

300 gram nougat
300 g mandelmassa
200 g vit choklad
1,5 dl grädde
2 dl kokosflingor
1 msk florsocker

Skär nougat i 32 lika stora bitar. Forma dem till kulor. Ställ i kylen. Skär mandelmassa i två bitar. Tryck ut till avlånga plattor med fingrarna. Kavla ut mellan plastfolie. Ta bort folie och skär i rutor (obs 16 på varje). Slå in nougatkulor i mandelmass-rutorna. Ställ i kylen. Blanda kokosflingor med en matsked vatten och en matsked florsocker i en långpanna. Rosta i ugnen tills de fått färg. Låt svalna. Dela vit choklad i bitar och späd med grädde. Smält under omrörning i vattenbad eller mikro på medeleffekt. Ta en provsticka eller tandpetare och stick i kulorna, doppa dem i chokladen, rulla dem i kokosflingor och lägg upp på bakplåtspapper.

Igår gjorde jag två satser med Världens bästa kola. En naturell och en med papparkakassmak. Supergod!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0