Barnmat

Här kommer några "recept" eller lite förslag, för några exakta mått finns det inte. Ta på ett ungefär och så lägg till eller ta bort som det passar er.

Det här är de jag har gjort de sista dagarna:

Kycklinggryta

½-1 kycklingfilé
½-1 dl krossad tomat
½ dl grädde
1/4 paprika
ca 2 msk majs

örtkryddor (jag har pizzaörter)
peppar

koka upp tomater och grädde och lägg i kyckling och grönsaker och koka ca 10 min.
koka pasta, ris eller potatis. (Risini var populärt här och i lagom bitar.)

Mixa grytan.
Om man är osäker på mängden vätska/sås kan man hälla av lite och spara tills efter man har mixat.
Jag tillsätter lite olja eller smör när jag mixar.

Blanda med pasta/ris/potatis.


Indisk kyckling          (ca-mått på allt här med)

½ dl vatten
1 dl  grädde
½  kycklingfilé
½ morot i små bitar
1/4 paprika
1/4 äpple
2 msk majs
2 msk cremfraiche

garam masala (krydda från santa maria) efter eget tycke. ca 1 tsk.

Koka upp vatten och grädde
lägg i allt annat och koka 10-15 min. Ha lite koll på om du behöver spä med mer vatten/grädde för det kokar bort en del.

Koka pasta/ris/potatis.

Mixa såsen och tillsätt olja/smör.


Man kan ju variera precis som man vill, lägga till, byta kött och grösaker efter eget tycke. Det är ju bara saltet man ska undvika.

Nu får ni provlaga och se vad de tycker!


Kommentarer
Postat av: ida

gud va duktiog du e... :-)



2008-09-24 @ 20:08:23
URL: http://idathylen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0