Lucia idag

Idag ska tjejerna gå och Lussa med Robin. Som de ser fram emot detta. Först skulle Alice vara Lucia och Linnéa tärna. Men så har vi bara ett lusselinne. Har letat som en galning för jag vet att vi har haft två. Efter mycket letande gav jag upp och kom på att det var nog 2-3 år sedan och det var nog så att det var alldeles för litet så det har gått vidare i arv. Tiden går fort.

Så ändring av plan. Övertalade Linnéa till att vara tomtegumma istället. Och det blev ju toppen för Robin ska vara Tomte.
Men då ska ju självklart Alice vara tomtegumma med. Så nu har vi bråkat, diskuterat och till slut kommit fram till att det är Linnéa som får bestämma eftersom detta är hennes enda Lussetåg.

Jag och Louice ska fika och njuta av deras skönsång.

Elias ska vara Pepparkaksgubbe. Vare sig han vill eller ej.

Berättade för mina barn om då deras mamma var Ljungskiles Lucia för 100 år sedan. Det var stort. Kröning i Lje gården, häst och vagn, uppträdanden runt om i bygden och smält stearin i hela skalpen. Ajajaj vad ont jag hade. Speciellt när vi skulle försöka få bort stearinet. Fick sitta hos frissan med huvudet i handfatet med skållhett vatten rinnande för att försöka lösa upp stearinet.
Kan det vara 14 år sedan?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0