Baka baka liten kaka...

Idag har det varit en bakdag. Jag ska ju ha Me&I-party imorgon och tänkte bjuda på lite hembakat till kaffet. Hade planer på lunch, men vi ska ju faktiskt titta på kläder och inte bara äta. Så det blir ett kaffe/kak-kalas istället.

Imorse satte jag igång att baka bullar.

Jag fyller mina med smör, vaniljsocker, socker och riven mandelmassa, de blir så saftiga och goda då.
Och dubbelsats passade jag på att göra när jag var igång. Det är så smidigt med hushållsapparaten.

Nu har jag precis bakat morotskaka.
Jag och Elias var och handlade och lappen var så klart borta när vi kom fram. Och jag hade så klart glömt ågg ochh råsocker. Som tur är fick jag låna ägg av grannen för  E somnade så det var ingen chans att komma till ICA. Och så får vi se hur det funkar med vanligt socker istället.

Tänkte dela med mig av det godaste receptet på Morotskaka!


Amerikansk morotskaka

4 ägg
3 dl råsocker
5 dl finrivna morötter
1 dl rapsolja
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljsocker


200 grader. Sätt på ugnen. Smörj och bröa en liten långpanna. 25*30 cm.
Vispa ägg och socker pösigt. Rör i de Rivna morötterna och olja.
Blanda alla torra ingridienser och vänd ihop smeten.
Syll formen och grädda i 30 min i nedre delen av ugnen.

Stjälp upp på galler. (jag brukar låta den vara kvar. Bra att förvara kakan i formen i frysen eller kylen.)
Låt svalna innan du brer på glasyren.

Glasyr

skal av 1 apelsin
50 g smör
2 dl florsocker
200 g naturell färskost (philadelphia)

Tvätta och finriv apelsinskalet. (bara det yttersta)
Rör smör och florsocker ljust och fluffigt. Blanda med färskosten och apelsinskalet.

NJUT!

Kommentarer
Postat av: Tina

Morotskaka som är såå GOTT!!!

2008-08-15 @ 17:57:42
Postat av: Angelica

Åh mumsigt!!! Vilken tid skulle jag komma sa du? ;-)

2008-08-15 @ 21:20:26
URL: http://vidlund.blogg.se/
Postat av: Nettan

Skulle gärna komma om jag kunde!! Jobbet börjar på måndag, ska bli både skönt och jobbigt. Långt tills nästa semester! Jag sparade ju några dar tack vare Emelie så jag kan ta nån dag i höst om jag skulle få ett ryck o åka ner till er eller att du kommer upp!!! Kram saknar dig!!! Nettan

2008-08-15 @ 23:31:21
Postat av: Clara

Åh morotskaka, det rinner i munnen!

2008-08-16 @ 08:26:41
URL: http://kollinclara.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0